Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kronika MOTORBAND, až a jestli jí jednou někdo napíše, bude určitě znamenat velezajímavé čtení. Čtení o spoustě peripetií, které lemovaly historii kapely pomalu jako pražce železniční drážní cestu, čtení o spoustě lidských charakterů, které k tomu sepisovaly někdy až téměř neslýchané scénáře, a čtení o tom, jak to kapelní předák Libor Matejčik navzdory všemu táhnul pořád dál a dál a nepřestával věřit v lepší zítřky.
„Černá & bílá“ je šestým studiovým albem MOTORBANDu a příběh, který si s sebou nese, proto ani není moc odlišný od mnoha těch předchozích. Ze sestavy, podepsané pod minulým řadovým záznamem „V“ (2017) toho aktuálně moc nezbylo (s Liborem Matejčikem v ní prakticky zůstal jen další „skalní“, tedy baskytarista Karel Adam, který už je coby druhý nejdéle sloužící v kapele nějakých deset let), k tomu přibyla na patře hodně hořká pachuť z počínání bývalého zpěváka Luďka Struhaře, jenž se měl pokusit přisvojit si autorská práva k ochranné známce ke jménu skupiny, a tak nezbylo, než to celé postavit znovu, pokolikáté už. A s novou sestavou pak hurá do studia.
Tady se ovšem, podobně jako dříve, nespornou a zásadní výhodou ukázal fakt, že když dojde na lámání chleba, Libor Matejčik v sobě prostě má nezpochybnitelné autorské střevo. Novinka na svém hodinovém prostoru v podstatě nemá slabší místo, a pokud přece jen ano, je to skutečně jen výjimka. Jinak je vysoustružená ze solidního heavy metalu, který ve směru k věrnému posluchači funguje naprosto neomylně, a k němuž spolehlivý hlas nového muže za mikrofonem Ladislava Korbela padne jako ulitý.
Chcete pořádný kus pružné melodické oceli jako z dávných dob Kamila Střihavky? Vezměte „Pár důvodů“ nebo skvělou a vpravdě titulní „Pravdu nebo lež“ a nemůžete být nespokojeni. Raději něco více hutného ze střední tavící peci? „Co víc si přát (v úctě k Tarpanům“)“, „Vlky půlnoc probouzí“ nebo „Dohoda duší“ jsou k tomu účelu přímo stvořeny. A co nějaká ta trochu odlehčenější kovová varianta? Tady jistě poslouží „Srdce lvic“ anebo „Něžný nájezdník“, přímo dýchající bonvivánstvím na nedělní procházce lázeňskou kolonádou. MOTORBAND má zkrátka vícero tváří, z nichž každá má něco do sebe, což nakonec dokládá i balada „Díky vám“, v níž se poprvé v dějinách kapely ujímá mikrofonu i samotný její guru a hned je to záležitost srovnatelná s jejími dosavadními nejexkluzivnějšími pomalými skladbami („Good Bye“ nebo „Poslední soud“).
A jakmile se kapele dílo povede, tak jako se to stalo na „Černé & bílé“, je radost vidět, jak oněmi tvářemi pod tíhou chvály sebevědomě prostupuje ruměnec. Pravda, obyčejně vnímaný jako známka stydlivosti, ale v popisovaných souvislostech nepochybně především coby důsledek sebevědomého přístupu k heavymetalové věci. Který byl ostatně MOTORBANDu oprávněně (téměř) vždy vlastní a album „Černá & bílá“ z toho nepředstavuje pražádnou výjimku.
1. Co víc si přát (V úctě k Tarpanům)
2. Pár důvodů
3. Ukaž svou tvář
4. Můžem se smát
5. Vlky půlnoc probouzí
6. Kritik
7. Srdce lvic
8. Dohoda duší
9. Věřím v sedmej pád
10. Něžný nájezdník
11. Dobrá nálada
12. Díky vám
13. Sraž mě znova
14. Pravda nebo lež
Skvěle napsaná recenze 😉👍 když jsem já psal svoje první dojmy z desky tak jsem použil přirovnání že CD je jako bonboniera a tohle hodnocení jen stvrzuje moje slova
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.